Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
14.02.2015 19:31 - ПЕТИЯТ ЕВАНГЕЛИСТ ЧАСТ ІІІ
Автор: planinitenabulgaria Категория: Музика   
Прочетен: 687 Коментари: 0 Гласове:
3

Последна промяна: 14.02.2015 19:35



                               image

 

                                 ПЪТЯТ  КЪМ  БАХ

 

      Бах е художник, изобразил с музика живота и развитието на германското изкуство, което намира в него своето съвършенство и завършек. Този син Божий е плод на своето време. Оставеното от него обобщава и завършва труда на вековете и поколенията, работили над делото, пред чието величие ние сега се прекланяме. Поклон пред делото му!

 

     Ще приложа и един цитат на Алберт Швайцер – евангелистът на Бах -  който най-добре от всички познава делото на Майстора:

 

    „Какво е за мен Бах? Утешител. Той вселява в мен вяра, че както в изкуството, така и в живота истинскатат правда не може да остане неразпозната или скрита, не й трябва странична помощ: тя побеждава сама щом удари нейния час. Тази вяра ни е необходима за да живеем. Бах е притежавал тази вяра. Така той е творил в тесните предели, в които се е ограничил, трудейки се без умора и не падайки духом, без да се старае да привлича към себе си вниманието на хората, без да прави нищо, за да се прослави в бъдещето, с единствената грижа всичко, което създава, да бъде истина. Ето защо творбте му се велики и той е велик. Неговата музика ни призовава към съсредоточеност и тишина. И колко е хубаво, че Бах – човекът – остава за нас тайна: че освен тази музика ние не знаем нищо за неговите мисли и чувства: че никакво любипитство на психолозите и учените не може да оскверни паметта му. Това е духовният опит на всички, които не нарушават истината. Радостта от живота и стремежът към смъртта са обединени в единство от волята, отрекла суетата. Тези, които разбират Бах не знаят кое ги завладява у него – явното или скритото от погледа”.

 

     Как може човек да открие пътя към музиката на Бах и кои точно хора са способни да изминат този път ще се опитам да обясня със себе си. Моят път към Майстора изчислих, че продължава вече 65години, ноо мисля, че ми трабват още.

     Музиката на Бах така, както и най-знечителните шедьоври на изкуството от неговото време са вдъхновени по Библейски сюжети. За да може човек да разбере музиката на Бах, ако проявява интерес към нея, той трябва да измине доста дълъг път. А този път може да бъде изминат успешно само ако човек е вярващ. Първият етап от него е запознаване с Евангелията на Апостолите, защото Бах е евангелист по вяра, още по-точно е определението евангелски християнин. След реформата на Мартин Лутър в основота на богослужението на лутераните влизат само текстовете на Евангелията. Мартин Лутер пише извадки от текстове по тях за богослуженията, но и хорали, които се изпълняват на органа в църквата. След осмисляне на тези Евангелия прохождащият в музиката на Бах може да започне да се запознава с двата Пасиона – по Йоан и по Матей. И ето времето за първия тест:

   Ако прохождащият в музиката може да свърже музиката на Пасионите с текста на Евангелията, той има необходимите данни да започне да навлиза сериозно в музиката на Бах. Ако пък музиката на Бах бива свързана допълнително с картини-щедьоври на Библейски сюжети – още по-добре. До тук е изминат етъпът на навлизане в храма на музиката на Бах, но това не е достатъчно. Сега е необходима помощ от музикант, който да обясни на обичащите музиката на Бах нейните особености. Бах пише многогласна музика /б. м. полифонична/. За да прогледне човек /или пък любител музикант/ в тази област /контрапункта/ му трябват специфични познания по полифония – многогласие на основата на провеждането на две или повече мелодични линии или гласове. Любителят музиикант, който желае да разбира музиката на Бах е необлходимо да знае какво е фуга, да може да определи броя на гласовете в нея, дали фугата е на една тема или на повече, какво представляват многогласните форми фугато, инвенция, канон, вариации, хорал, мотет, мадригал и др. Гласовете на темите се провеждат линеарно, но те са съчетани и по вертикала по строго хармонични закони. Слушането на органна музика на Бах при тези запознавания с многогласието е много полезно.

     Аз съм от любителите музиканти, които не само обичат полифонията, но и я търсят във всяко произведение, не само в тези на Бах. Многогласието ми носи най-голямата радост в музиката, него считам за най-съвършенно от музикалното изкуство. Големият музикант, изпълнител на многогласен инструмент като пианото или органа трябва да умее да провежда гласовете и да ги изважда на фона на произведението както артистите излизат на сцена за да изпеят ариите си. По това качество на музикантите аз отсъждам за висотата им в музикалното изкуство. Има и изключения – големи пианисти не могат да свирят добре полифония – Баренбойм, Рубинщайн и др, големи диригенти не могат да дирижират  добре полифония – Караян и др. Има обаче пианисти – Глен Гулд – родени да свирят полифония. Глен Гулд не само изважда гласовете, но и така ги подчертава, че изпълнението му после неволно сравнявам с неговото, когато друг изпълнител свири същото произведение. Още един пример ще дам с Вайсенберг, когато той съпровожда цигулковите Сонати на Брамс.

    Органът е предназначен да свири полифония и неумението на органиста да сторва това си проличава на момента. Органистът може да изпълнява всичко точно, но то трябва и да звучи естествено. А така звучи органа напр. при Карл Рихтер. Тук ще отбележа, че Карл Рихтер е най-добрият диригент на творбите на Бах с Мюнхенския Бахов хор и оркестър. Неговата висота остава недостижима. Същото важи и за цигулара Хенрик Шеринг, който изпълнява недостижимо соловите Сонати и Партити на Бах.

   Руските композитори отлично познават полифонията, но не могат да пишат в този жанр с едно много голямо изключение – техният велик художник Дмитрий Шостакович. Той е майстор на полифонията, стоящ не по-ниско от други титани в тази област, напр. Брамс. Не само 24-те Прелюдии и фуги на Шостакович изтъквам, но и камерните и симфоничните му творби. Още в Четвъртата си симфония той пише страхотна фуга, в Осмата има пасакалия, каквато има и във Второто си Трио. Него считам за най-велик композитор на ХХ век точно заради това, че владее полифонията, но е и ненадминат майстор на струнния квартет и симфонията. Бах се ражда с име символ В – А – С – Н, Шостаковиич също, с   D – Es – CH. Бах само веднаж въвежда темата с името си, а Шостакович сторва това многократно в творбите си.

   Ако един любител-музикант не познава полифонията дали ще може да чуе каквото трябва и да прецени величината напр. на Четвъртата симфония на Брамс, на Втората на Шуман, на Третата или Деветата на Бетховен, на последните четири на Моцарт? И дали такъв човек изобщо ще може да слуша струнни квартети, да разбира камерна музика? Познаването на полифонията е изключително важно за слушателите на музика.

   А какво сторват композиторите след Бах с напредване на възрастта си? Ако мога така да се изразя все повече ги избива на полифония, защото те най-добре осъзнават къде е съвършенството в музиката, което обаче е и най-сложната област за творчество – многогласието. Брамс още в първите си Сонати за пиано ползва многогласието, Бетховен също, но в малко по-късен етап. В края на творчекия път на Бетховен обаче в творчеството му има форма фуга / Сонатата ор. 106 и др./, а също и Фуга за струнен квартет ор. 133, една от най-сложинет фуги на света. Моцарт при писането на Шесте квартета, които  посвещава на Хайдн вече е утвъден полифоник, но със съвсем друга полифония, която наричат Моцартовска, а за последните му четири симфонии вече споменах. В Четвъртата част на Симфонията си „Юпитер” той ползва тройна фуга. Само последната част от Четвъртата симфония на Брамс е така сложна като полифония, като тази при Моцарт. Познанията в тази област са необходими за любителите музиканти за да се превърнат те в просветени такива.

    За децата, които учат музика проглеждането им в Бах е по-леко. Те облигатно изучават пиеси от Бах, на партитурите на които има изобразена при провеждането на темата в някой глас в началото й буквата „Т”.  Ако пък темата е огледална или обърната, то и буквата е обърната обратно. Освен това децата учат и солфеж, музикознание. Така, че този проблем остава за майките на децата, ако искат да попрогледнат или по-сериозно да прогледнат в музиката.

   По законите на музиката поетите творят стиховете си. В стиховете има ритъм, има тоналност, има хармония. Не трябва да има чужди тонове или не добре съчетани думи, защото ще звучат на просветения любител музикант като изпълнение напр. на пианист, който закача чужд тон. Тонът на писаното слово има тоналност и ще дам пример с двама автори – Константин Канев, който пише в си-минор – тоналността на Библията. Така звучи и изказаното от Алберт Швайцер за Бах, което поместих в началото на постинга си. К. Канев е свещеник, повлиян е от Библията, А. Швайцер е теолог и органист, обяснимо е и за него. Той със сигурност знае това. В този тонален план са стиховете и прозата на поетът Ясен Ведрин. Не съм разговарял с него, но съм убеден, че и разговорната му реч е такава. Неговото слово на мен ми звучи като проповед на евангелски свещеник в съпровод с хорал на орган. Тоналност притежава и говорната реч на хората, по която аз ги усащам в кондиция ли са или не. Ще посоча  един автор, който пише /според мен/ в ми бемол мажор – Николай Хайтов.

    Значението на Бах е огромно. То е оказало влияние не само върху музиката, сътворена след него, но и върху много хора. Аз съм пример за немузикант, повлиян от него. За мен съприкосновението ми с музиката му е преживяване, което ме напряга и изтощава, защото се чувствам като в контакт с най-висшето нещо на света. Слушайки музиката му пред мен оживяват картитни на художници, текстове от Евангелията. Дори най-скромните му камерни творби аз възприемам като възгласи към негови Бог, Исус - като молитви, покаяние, душевна радост, благодарност за днешния ден. Свят човек, но от величината на Четирите евангелиста, а дали не е и по-въздействащ чрез музиката си за вярата отколкото те чрез Евангелията си.

    В съзнанието ми аз имам два негови образи. Първият е от картината, където той от клавира си води музицирането на домашната си капела. Вторият ми виртуален образ е Бах на клавира.  Аз го виждам от страни на 45 градуса. Той е облечен в черно, столът му е черен, прехвърля си пръстите по мануала с помощта на палеца и кръстосва понякога ръцете си.

    За да могат да се ориентират в големия свят на музиката тези, които я обичат, едно от първите условия е да познават те в някаква степен музиката на Бах, корените й, както и да имат познания по полифония. Достигайки някакви познания в тази насока, те правилно ще могат да преценяват стойността на произведенията, които слушат, а поетите, които поместват линкове с музика след стиховете си със сигурност ще се замислят повече в избора на такъв.

   Нали и аз обичам полиифонията – нека пък да прилиичам по нещо на Глен Гулд! – сега ще проведа един скрит глас, нещо като Кантус фирмус, темата на който присъства в цялото ми писание. Нека бъде в педала на органа:

  „За човека, чиято ценностна система е формирана /и/ от музиката на Бах, мисля, че той не може да притежава лоши качества. Ако някой е имал такъв близък човек и го загубил от кръга на близките си, това ще остави празно място в душата му, което не може да бъде запълнено от друг!”

 

 /Апендикс/

 КОИ  БЯХА  ПРОТИВ  БАХ  И  ВРЕДАТА  ИМ  СТАВА  И  ДНЕС

 

     Неприятното по темата Бах в това писание оставих за края – това е ролята на НКВД и после на КГБ в желанието им да бъде изопачена същността на Бах, като подменят понятието Бог с народ и вярата в Бог с вяра във властимащите и право да убиват примати.

     Ще спомена само две имена  - на музиковеда Розеншилд, разработен от КГБ да проституира с темата „Бах” и на Губов, разработен да приматизира  учещите музика по тази тема. Целта на тези продажници на душите си е в областта на съветското музикознание да подменят истината за Бах, като го представят като неверник, който е работил за народа, но понеже е бил класово неосъзнат, не е осъзнавал това.  Той си е мислел, че твори за Бог, но по същество е творил за народа - оперативните работници от НКВД- КГБ са установили този факт нАучно и сега го обЯсняват на народа.

   Тук ще добавя и още две имена – на съветския музиколог Сергей Морозов, когото уважавам. Не мога да допусна, че той не знае че има съвременник Шостакович, който пише 24  Прелюдии и фуги по подобие на Бах. Тъй като Морозов пише за Бах по време, когато Човекомаймуната е най-първи, а начело на КГБ е Андропов, предполагам че от КГБ-то са му резнали  каквото е писал за Шостакович - врагът гнидав на съветската култура. Още едва вметка, пак ползвам съветски език. През 1981 г. ако някои още си спомнят, начело на Голямата страна бе Човеекомаймуната, която недолюбваше не само Шостакович, но изгони от СССР  Ростропович, преди него и Солженицин. По това време по същество на къде да се развива културата в СССР решаваше Андропов. Тогава обаче стана пробивът – в България, която КГБ върти на малкия си пръст бе преведена и издадена книгата на Алберт Швайцер. Към нея има цяла глава от нашата сериозна музикантка, Нева Кръстева,в  която тя умаловажава труда на Швайцер. Тя най-добре от всички знае, че в писаното от нея има неистини, но явно притисната от ДС е била принудена да ги напише. Напомням за майка й, проф. Обретенова, пианистка и за баща й, проф Венелин Кръстев, музиковед, и двамата учили в Голямата страна и вероятно поуврудени от идиотизЪмите й. В голямата страна учи Нева и по-малката й сестра Маша, която не е на нейното ниво като музикант. Невата е гордост за семейството им. Да изнесеш интеграл с цялото органно творчество на Бах на два пъти е огромна и много трудна работа. Изпълнението й оценявам като добро.

   За да принизят вярата на Бах съветските музиколози, чиято работа се контролира от КГБ, те непрестанно го свързват с Хендел и по-рядко с Бетховен. Те и двамата са неверници, но това няма отношение към творчеството им - те са велики хора. Това за оперативните работници няма значение, важното е да се умаловажи делото на Бах. Спомням си един коментар на професор по музика, мой приятел, за книгата на Губов. Той каза, че е писана не толкоз против Бах, а така чрез нея руснациите просто да знаят, че такъв човек има, иначе за Бах нищо е нямало да бъде писано в СССР.

   Последствията от това псевдоучение за Бах все още са живи в нашите музиканти, учили в Голямата страна. Когато бъде отворена темата за Бах те добавят към него облигатно името на Хендел, не разбират в достатъчна степен творбите му, не могат и да ги изпълняват добре. Освен това те злословят срещу големи музиканти, отлични изпълнители на Бах, но неучили в Голямата страна. Много трудно могат да спорят с мен тези музиканти, независимо от титлата си. Да не говоря, че познават доста по-малко произведения от Бах отколкото аз.

   Ще завърша с тормоза на Шостакович – нека го нарека руския Бах – по времето на НКВД – КГБ. Той внаги е бил с единия крак в Сибир, но явно Жданов не е желаел да го затрие. Иначе поводи е имал много. Сега ще напомня само факти от живота му, с които да потвърдя, че споменаването ми на НКВД – КГБ не са празни слова.

    Всесилното КГБ има на разположение най-добрите специалисти във всички области, които трябва да провеждат линията на КПСС, включително и в музиката. Когато КГБ решава да поръчат на Шостакович да напише някакав творба, при него отиват специализирани оперативни раотници. Всичките тези оперативни работници участват с именаата си като музиканти в Голямата съветска енциклопедия за музиката от 1978 г. Тези продажници носят вината да има и у нас все още промити мозъци в тази област на изкуството, неподатливи към разбирането на Бах. Те обаче преподават в НМА, имат влияние тук и там, определят програмите на концертите в Зала България, начело са на управлението на музикалния сектор към Министерство на културата. Музикалните маркспутинци, които объркват и поколението след тях…

   Понеже съм много скромен няма да посоча пример с един немузикант, комуто те не успяха да промият мозъка. И поради това така силно обича музиката на Бах.



image

      Това е силуетът на автора на подстинга за Бах.





Гласувай:
3



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: planinitenabulgaria
Категория: Туризъм
Прочетен: 12187693
Постинги: 4545
Коментари: 10754
Гласове: 18321
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031