Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
21.05.2010 00:24 - Ходене по огън
Автор: elidea Категория: Изкуство   
Прочетен: 5076 Коментари: 11 Гласове:
13

Последна промяна: 21.05.2010 00:37

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

На празника на Св. Константин и Елена, върху жива жар, нестинарите играят своя мистичен танц и изгарят злото в огъня.


image


Тъпанът скочи, прижури.
Гайдата сипна жарава.
Въглените – божури,
насред хармана узряват.

Ситнят измити иконите,
а нозете им лед–ледени.
Писва, разкъсва се яворът,
кади с тамяна приведен.

Въх! Въх! Въх!
Тъпче хорото,
бухали светят от габъра.
Думка сърцето ми в месеца,
в трескави длани играе.

Хвърля реката косичник,
прихваща я изнемогата.
Скъсано биле магично
с раната съска в огъня.

Къщите, с очи избелени,
охкат, наклякали в крушите.
Срутва се Странджа с глиганите
в едри звезди окършени.

Тъпанът къса небето.
Гайдата духа пожара.
В белите ризи светнали,
газят роса нестинарите.




Тагове:   огън,   нестинари,


Гласувай:
13



Следващ постинг
Предишен постинг

1. martiniki - леле - страшна си, дея
21.05.2010 10:07
Въглените – божури...!

имах досега едно любимо стихотворение за нестинарките, на Крум Филипов, вече ще са две

Нестинарка

Стъпваш толкова боса
в тoлкова много горяща трева.
Ти си истина. Хайде! Живите чакат.
Помня: в тъмния ъгъл на твойта икона
как диша горещо смъртта.
От нея бог се плези на всички.
Боже, как плаках!
Бог не вярваше, аз не вярвах.
Няма вярващи, има кървяща трева.
Мраморен дявол в краката ти духна.
Очите му-пещи отляха желязна сълза.
Видях го: рога си отчупи, прониза душата.
Прозвънна, пропука
и пръсна въглени в твойте крака.
Бог сочи в иконата най тъмния ъгъл
и лъже неверникът: там е смъртта.
Боже господи, виж нестинарката,
стига си лъгъл.
Тя безсмъртна стъпва в живота
с толкова боси крака.



Крум Филипов
цитирай
2. lila - ЧЕСТИТ ПРАЗНИК, МИЛО!
21.05.2010 13:28
ЧЕСТИТ ПРАЗНИК, МИЛО!
цитирай
3. panazea - Честит празник , Ели!
21.05.2010 13:56
Цялата Вселена се радва!
цитирай
4. martiniki - ама съм завеяна колкото си искам и отгоре...
21.05.2010 14:05
Да ти е живо и здраво името!
цитирай
5. umma - Честит имен ден!!!
21.05.2010 15:16
Нестинарският огън да топли сърцето ти и да диктува стихове на Душата!
Прегръдка, усмивки и ... наздраве :)
цитирай
6. divna8 - Честит имен ден, ЕЛЕНА :):):)
21.05.2010 15:34
Бъди жива и здрава, много щастие да ти дарят близките и ти два пъти повече да даряваш! И три пъти повече да ти остава :):):)
Усмивки и наздравица от мен :):):)
цитирай
7. elidea - Благодаря на всички за вниманието!
21.05.2010 15:50
Трогната съм от толкова мили и приятелски думи! Този е един от най-хубавите празници за мен. Чрез него, много силна е връзката ми с моите баби и дядовци, които на този ден ми се усмихват от небето, радват ми се и виждат как все повече осъзнавам силата, светлината и красотата на името си. Благодаря Ви, че бяхте мои гости! Днес празник има и моят град Пазарджик, чиито покровители са
Светите равноапостолни цар Константин и царица Елена.
цитирай
8. анонимен - :)
21.05.2010 18:30
страхотно и вълнуващо!
цитирай
9. elidea - Благодаря ти!
21.05.2010 21:19
Радвам се, че прочете текста и почете моя празник! Хубава вечер!
цитирай
10. aqualia - Честит ти празник със закъснение!
22.05.2010 08:11
Да ти е живо и здраво името!
Чудесни са живите ти строфи...
Снимката - също.
Възхитена съм.
цитирай
11. elidea - Благодаря, aqualia!
22.05.2010 15:48
Колкото по-дълго продължава един празник, толкова по-добре:))
Въпреки, че живея много далече от мистичната Странджа, тя винаги силно ме е привличала. Нестинарите, според мен, са един невероятен пример за протичането на енергията, на чистата сила през човека... Исках само да ти благодаря за коментара, а навлязох в дебрите на Странджа, може би защото завинаги съм "прихваната" от хубостта й. Там сега е започнала вече да цъфти зелениката и рехавите гори са с лилави отблясъци... Снимката е от мрежата, дори не разбрах кой е авторът, но много ми хареса и реших да илюстрирам текста. Поздрави!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: elidea
Категория: Изкуство
Прочетен: 642171
Постинги: 178
Коментари: 1307
Гласове: 2483
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031