Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
06.12 06:03 - ОТ САРЪКАЯ ДО ЛОС АНЖЕЛЕС
Автор: planinitenabulgaria Категория: Други   
Прочетен: 200 Коментари: 6 Гласове:
5



 

                     ОТ  САРЪКАЯ  ДО  ЛОС  АНЖЕЛЕС

 

    Много пътувах през моя живот, къде ли не бях. Пътувах, отправян от чипа си, пътувах по работа докато работех, пътувах и по задължения. Обичам пътуванията и поради това когато пътувам гледам, мисля и запомням за дълго какво съм видял. Сега съм в Лос Анжелис за пореден път, но преди да се появия за първи път преди десетина години тук изминах доста дълъг път. Три пъти изминах прехода от Тимок до Черно море, пътувах по границите на България, половината от тях вододелни била на планини. Пътувах и упознах десетки тракийски светилища, природни красоти от тях само в Централен Балкан около 100 водопада. Достигнал вече доста голяма възраст преценявам, че по време на пътуванията ми Бог ме е пазил.

    Въведох в заглавието понятието Саръкая. Това е най-дивото място на България. То е в Източни Родопи, където стърчи една огромна скала с пещера в нея, дала името на махалата над нея, в която и до днес остават непоклатими от снеговете и бурите в планината четири целокаменни къщи, наподобяващи крепости, обградени и със стени, които им отиват.  Никаква разлика не е имало между начина на живот на хората от тази махала /б. м. турци животновъди/ и дивите животни около тях. Тази махала бе най-самотното място в България – далеч от другите махали, отделена от тях с дълбока стръмна камениста долина и река в нея, носеща името на селото, от което тя извира, Хамбардере. Дивотията на природата е моят свят! Тя ме влече, макар в нея често да съм изправен срещу различни опастности. Последната опастност, с която се разминах бе под това село, което исках да посетя миналото лято, но не успях, защото на пътеката-отклонение към него спеше мечок…

   Сега съм в Лос Анжелес, но не се чувствам тук в моя свят и с нетърпение чакам да се върна в България. Тук всичко е различно – природата, хората, градът. Да се размисля в този момент за моя си свят, да се връща той в съзнанието ми е показателно, че мястото ми е в България.

 

    Пътуването до Лос Анжелес през това годишно време не е съвсем красиво, защото самолетът преминаава през част от полярния кръг, където сега остава тъмно през деня. Ако се пътува през лятото полярният кръг е огрят от слънцето през целия ден, така той разкрива суровата си красота - ледени блокове, лед, пробит на места от тюлени и моржове, утъпкали снега около дупката, тундри с безброй езерца. Страховит е огромният остров Гренландия, представляващ планинска верита. На запад от Гренландия по островния архипелаг, който през зимата се превръща в монолитен лед са живяли суровоядците /ескимосите/, описани в прекрасната книга на Ханс Рюш „В страната на дългите сенки”. Той е автор, проникнал в дълбините на на човешката душа. По тези острови са живяли  героите му, не измислени, а действителни образи, Ерненек и Азиак, а островите са хиляди. Те започват от северната част на Канада и свършват почти на северния полюс. Тук са живяли хората при най-трудните условия на живот на земята. Напомням за Азиак, която остаря и не можеше да работи вече, не можеше да бъде полезна на семейството си и отиде да я изяде бяла мечка. И си казваше: Сега мечката ще изяде мен, после Ерненек /мъжът й/  ще убие и изяде мечката, така животът ще продължи. На северния полюс природните условя са по-добри отколкото на южния заради топлото течение Голфщром, което избутва полюса на студа към Оймякон и Верхоянск в Сибир.

    След островите самолетът лети над Канада, над Хъдзоновия залив, над Скалистите планини в САЩ, от които извира р. Мисисиипи. Това пътуване предлага още една опция – самолетът лети по посока на въртенето на земята и така през цели полет остава ден.

 

   Тази година отлетяхме за Лос Анжелес от Истанбул. Неприятностите, които причиняват немските летци с претенциите си към Луфтханза понижиха авторитета й заради несигурността на полетите, която висне над закупилите по-рано билети. Поради нея хората се преориентират към по-сигурни линии, в случая турските, един голям въздушен превозвач и близо до нас. Турците се усетиха, че могат да конкурират германците като превозвачи, добиват самочувствие и се стремят да привличат пътници по всякакъв начин, включително и с по-ниски цени, с мили родаръчета в самолета, с добро обслужване. За този полет вместо по 1100 долара на Луфтханза платихме по 900 на турските авиолинии.

   Полетът от София до Истанбул е кратък, но много характерен за двете страни, погледнати от горе. При влизането ми в малкия турски Боинг стюардесите вежливо с поклон ме поздравиха на английски език, аз им отвърнах със „Сабаларулсун”. Веднага смениха служебното си излъчване и ми се усмихнаха приятелски.

    По време на полета над България всичко е сиво, земята необработена, и така до границата с Турция. Надявах се самолетът да прелети над Кърджали, да видя долината на Арда, на Върбица – възлюбени от мен места заради тракийските светилища - но той мина над полето и после над гр. Харманли. Че самолетът навлезе над Турция се позна веднага по разграфените ниви, гори и градини, по селата, разположени сред тях. Всяко кътче земя е пипнато, обработено, на нея хората разчитат, но не е само това причината да се работи земята – тук не е имало сталинска колективизация, която  да отнеме на хората земята, да ги прокуди от родните им места по градовете и така

да прекъсне връзката между поколенията, закъсвайки вековната връзка на хората със земята и стоката, което унищожи и ценностната ни система. Последствията от тази сталинска колективизация не са преодоляни до днес. Те са причината хората да продължават  да се преселват в градовете и територията на страната ни, от която държавата е абдикирала, огромни територии да се превръщат в ничия земя. Лошото е, че още има хора, желаещи сталинизма, каквито са от „социалната” партия БСП, по същество партията на българските олигарси. Това обезлюдяване на голяма част от България вещае смъртта й ако не бъде преодолян този проблем. Напомням, че Хитлер е очаквал подобен проблем за Германия и преди появяването му той предприема програма срещу него, изразяваща се в строежа на магистрали и притежаването от хората на народен автомобил  /VW/, за да са мобилни. Така те ще останат по родните си места, ще се запази традицията, средствата си за производство.

     Самолетът наближи Истанбул – едно огромно градище, сигурно по население колкото две Българии. Видяха се двата моста над Босфора, кварталите му, според мен – пълна скръб. Построени са къщи, но толкова на гъсто, че по сокаците им едва ли могат да преминат едри индивиди като бишата шефка на парламентарната група на ГЕРБ. Това са къщи на турци, работили в Западна Европа, с пенсии от там, които са се заселили след връшането си в Турция в Истанбул. Има обаче и небостъргачи като кулите Даун таун в Лос Анжелес, други сгради с много характерна архитектура, комплекси от големи сгради. Явно това е било някога Истанбул, днес тези квартали с двуетажните нагъчкани сгради са неговото разширение. Това, което прави особено силно впечатление са минаретата на джамиите, които се издигат много високо над сградите и са на гъсто като гора. Тук и там се виждат и огромни джамии, доста по-големи от тази в Одрин. Две минарета ми направиха впечатление защото бяха много, много високи.

    Летището на Истанбул явно е проектирано в Германия, то досущ представлява копие на летището в Мюнхен. Съвсем лесно е да си намериш гейта, чисто е, но кандидатите да летят или вече долетелите изглеждат много зле. Със забрадки жените – голяма част от тях, мъжете – типични мюсюлмани, нито едните нито другите са турци. Имаше и такива като нас, долетели до летището за да отлетят на далечна дестинация.  Разбрахме, че броят на тези пътници непрекъснато расте. Мерките за сигурност са високи, но технологията им на проверката е много стара. Понеже не виждат на скенер лаптопа ми истински ли е или представлява някаква самоделка-взрив, ме накараха да го включа за да заработи. Той обаче е с повреден акумулатор, проверяващите се засеутиха. Аз им подадох зарядното, като обясних: Акумулатор сикиджан! /Акумулаторът се прееба!/. Всички се поусмихнаха и дойдоха при мен, а аз за да съм по-убедителн, казах: Акумулатор, ананъ кодумуну /Е.. му се майката на акумулатора!/.  Настана голям смях и ме пуснаха без да включат зарядното. Друга една служителка ми поиска сарътескере, аз й подадох жълтия плик от посолството на САЩ.

     Симпатични хора, поне на мен, но да се мерят с германците не е възможно. Германците са с излъчване, интелигентни хора, тези сега навлизат във времето, относимо като ниво за германците към 1799 г. /според мен/.

    От втория етаж на сградата разгледах самолетите на турците. И тук ще ползвам сравнението пълна скръб. Самолетите са им от най-евтините като модели. Отромният Боинг 777, който е с две турбини лети над океаните. Притеснителен е този факт. На съветските ТУ не разрешаваха да летят над водни площи защото бяха с три турбини, сега тия летят с две турбини свободно. За да вдигнат във въздуха този огромен самолет, турбините му също  са огромни, соплото е може би два пъти по-високо от човешки ръст. С такъв самолет пътуваха холандските младежи от Холандия за Малайзия, но могъщите ракети на Путин показаха на света, че за изстреляните от ж. п. гарата в Донецк негови ракети големината на турбивните не е важна, в състояние са да унищожат и най-големите турбини на самолети, включително и на пътническите, както на времето южнокорейския Боинг. . Ведно с пътниите. Две турбини на такъв голям самолет имат недостатъка, че той за да намали скоростта до 250 км./час, при която каца, му е необходима голяма подготовка за да намали скоростта и дълга писта. При четиритурбинните самолети две са реверсивни и самолетът може във въздуха да „бие” спирачки и така да каца на съвсем къса писта,  просто й се изнърсва от горе. Като разглеждах самолетите на турците, видях, че те всичките са доста стари, всичките са им модел Боинг с различни големини. Уж в Европа, но не са купували Еърбъси.  Изключено е да не ги подържат добре технически, но с тези самолети да се мерят с германците и да ги конкурират не е възможно. На летащата в Мюнхен, Франкфурт и други самолетите са нови, големите без изключение са четиритурбинни, всичкo изглежда съвзем различно. Нормално – едната страна е с интелектуален потенциал, другата – с по-запазен ген, с хора, годни за разможаване и тежък труд. Използвам да кажа, че хората от тези две страни са ми страшно симпатични, а от дъжавниците им – само едната.

   Самолетът /Боинг 777/ е огромен, стюардесите бяха доста, имаше и стюарди. Дадоха на всеки подарък, съвсем скромен, но много мил – чантичка с чифт чорапи, маска за очите, четка за зъби и паста. Аз се зарадвах на подаръка заради отношението им към пътниците и симпатиите ми към турците, нямам предвид маниака Ердоган и имепериалстическите му амбиции, които го свързаха с друт маниак като него, Путин. Бракът по сметка обаче ще е кратък.  Държейки скромното подаръче се замислих. Ако туй нещо се подари на америанец или американка дали няма да счетат акта за подигаравка и да  се чуят споменавания на майки, а също и връщане на подаръка. На турски в такива случаи се казва: Ай сиктир бурда!

    За да покажат колко са внимателни турските служители и да ползваме техните услуги, те ни представиха и листа с менюто, което предлагаха. Доста неща имаше в него, включително и за диабетици. И обещание, че ако някой огладнее може да получава неограничено сандвичи със сирене и зеленцуци.

   Една от стюрдесите приличаше на двуметров кон, но много красив. Тя единствена бе с панталон, бедрата й бяха раздалечени на 15-20 см, със силикон на устните, като яко нажилена от стършели. При разминаване с нея тя залитна към мен и с бузата докосна скулата ми. Извини се, а аз казах: Машалла гузел къз, което означава привет на красотата ти, момиче /къз/. Тя се изчерви и ми благодари на турски, а после колкото пъти минаваше покрай нас поглеждаше към мен.

    Летището в Лос Авжелес. Още на него се усеща, че тук цари друг живот, Европа върви по същия път, защото е насилствено американизиирана след победата на народа на СССР над кафявата чума. Летището е много огромно, самолети с различни големини и предназнчения излитат на секунди от пистите, други кацат. Който има да пътува нанякъде тук ползва самолет. Лос Анжелес има 4 летища, но това е най-голямото. За град с около 200 млн. жители и дължина 160 км. много летища трябват.

    От десетина години посещавам Лос Анжелес, видимо живееещите тук стават все по-богати. Това личи от къщите им, които са перфектни като поддръжка на сградите, двора им и на площтта пред къщите. Недостатъчните валежи принуждават властите да заменят тревните площи пред къщите с такива с пустинна растителност. Тук е било полупустиня до построяването на язовира Хувърдам на р. Колорадо. Само че водата на тази река вече не додстига за 20-те милиона лосанжелци и трябва да се икономисва. Язовирът се зарежда с вода веднаж на 9 години, такъв е цикълът на океанското течение Ел ниньо. Тогава вали обилно една година, през останалато време тук почти не вали.

     Друг показател за богатството на хората тук са колите, които освен, че са доста скъпи като модели, те не се ползват извън времето има на гаранция. Купуват ги хората с кредит от банката, след две, три или пет години, когато изтече гаранцията им ги връщат, купуват нов автомобил с коригиран кредит. Тук всичко е собственост на банката. Затова е толкова голям и вътрешния дълг на страната, но и за това има лек – доларът е международно пратежно средство, Америка е банката на света, тя има доста инструменти за прехвърляне тежестта на Америка върху света. Аз писах как щипнаха от Путин 50 млрд. долара. За годините му като презиидднет той е спечелил 250 млрд. долара и се явява най-богатият човек на света. Обезцевявайки долара с около 20 %, което икономистите знаят защо се прави американските банки отщипаха 50 млрд. от покупателната способност на путиновите долари. Може той да ги плаши с ракети, с други щуротии, а на практика ги подържа със свои средства. Не, че той желае това, но този факт показва какви са възможностите на световната финансова система, чиито основи бяха положени след ВСВ.

    И в България имаше подобен случай, пак банков, но по различен сценарий. Любо Пъпката обрал парите на Софиянски в Общинската банка. Това е по-смело, отколкото от жива мечка да си отрежеш ремичка.

    Тук хората имат чувството, че каквото и да става по света, то няма да ги засегне. Прави са донякъде, те са отделечени от Русия и КНДР, те подържат равновесието за света, а света им заплаща за това. Ако нямаше подкрепата на САЩ за Р. Корея и Япония, ненормалниците от Северна Корея отдавна да са ги треснали, защото те са обявени от комунистическия режим на Северна Кория за техни смъртни врагове. Истината е, че само САЩ могат да спрат Ким Чен Ун. Но за тази защита трябва да се плати, казва Тръмп. Същото важи и за опастността над Западна Европа от Путин. За да повишат рейтинга му и да оправдаят Русия, че нищо не може да произвежда, руската пропаганда твърди, че произвеждали нефт и газ. И това е фалшива новина, те са добивачи на тези суровини, производителят е природата. Ограбената от олигарсите Русия, начело с бащица отдавна да е ударила Западна Европа с ядрените са ракети, това е единственото им спасение да излезат от дупката след 100-те години социализъм, възпират ги САЩ. Но и за защита тук се заплаща както тези с дом, свързан към СОТ, заплащат се съответните такси.

   В момента в Сената на Америка се води борба за отменяне на зздравната застраховка Подаръкът на Обама. Гласовете са 50:50. Това разделя американците, настройва ги едни срещу други, може да причини и вторично напрежение, защото между 20 и 40 млн. бедни американци могат да останат без зд.равна помощ. Това е сценарият, който най-устройва Путин с неговата победа на изборите тук. Това бе и най-голямата победа в кариерата му изобщо - да натресе благодарение на службите си президент на САЩ, който не е съвсем подходящ за тази дейност, както и да посее у хората в Америка подозрения към президента им и политиката му, към която голяма част от американците нямат доверие. Това разделя страната, то не  е полезно за нея. Само че нещата не стават така, както ги бе замислил Путин, дори и той пострада от този избор на президент от спадане курса на долара. А иначе икономиката на САЩ в момента върви нагоре, това обаче не зависи от президента. Казах, по-голямата част от електората в Америка не е доволвна от новия президент, защото има щати в Америка, където един глас се брои за 10 или повече, а в други 18 гласа са равни на един глас, подаден във Флорида. Това несправедливо броене е причина да бъдат избирани репуликанци за президенти, иначе те нямат никакви шансове. Мнозинството се оказва управлявано от малцинството и това обидно положение не може да продължава вечно. До края на този мандат ако не наинпийнчват Тръмп, върху него остава сянката на Путин и това ще е във вреда на Америка, защото енергията на хората се разпилява за спорове, в които всичко е очевидно, но е било добре премислено от Службите и трудно за доказване.

 

     /Следва/

 

    





Гласувай:
5
0



Следващ постинг
Предишен постинг

1. krassko - Много забавно описваш всичко...
06.12 11:47
Приятно прекарване на другия край на света.:)
цитирай
2. vesever - Като ходеща енциклопедия сте :) И ...
06.12 11:58
Като ходеща енциклопедия сте :)
И много живи описания, все едно човек е там!
цитирай
3. planinitenabulgaria - Благодаря за сравнението, но не влизам в него.
06.12 20:35
vesever написа:
Като ходеща енциклопедия сте :)
И много живи описания, все едно човек е там!


За мен най-интелигентният човек в България е Генерал Радев, а най-умният - Делян Пеевски. Стремя се да ги подостигна, но не става. Нещо повече: Като спра да си почина се оглеждам и виждам, че те още повече са се отдалечили от мен...
цитирай
4. planinitenabulgaria - Понеже сега имам време съм се заел да търся връзка между поезията и музиката.
06.12 20:43
krassko написа:
Приятно прекарване на другия край на света.:)


Освен, че стихотворението трябва да има ритъм, то трябва и да звучи, в него не може да има "натискане" на клавиш с чужд тон. По тоналността на стихотворенията се познава и автора им, това важи за музикантите. Това ме навежда на мисълта, че колкото по-запознати са поетите с музиката, толкова по-добри ще са стиховете им.
Прилагам линк с описание на живота и делото на един неканонизиран светец в музиката - светец в пълния смисъл на думата!!! - със своята дарба дал направлението в музиката, което тя следва до днес. Без него, музиката със сигурност щеше да лъде различна.
http://planinitenabulgaria.blog/muzika/2015/03/28/iozef-haidn.1349610
цитирай
5. sande - Поздрави !
08.12 09:18
$ Сега съм в Лос Анжелес, но не се чувствам тук в моя свят и с нетърпение чакам да се върна в България. Тук всичко е различно – природата, хората, градът. Да се размисля в този момент за моя си свят, да се връща той в съзнанието ми е показателно, че мястото ми е в България $

**=

Само внимавай, Коста , да не вдигнеш килограмите с хамерисанския апетит(
цитирай
6. planinitenabulgaria - Тук се яде като за световно,
08.12 18:06
sande написа:
$ Сега съм в Лос Анжелес, но не се чувствам тук в моя свят и с нетърпение чакам да се върна в България. Тук всичко е различно – природата, хората, градът. Да се размисля в този момент за моя си свят, да се връща той в съзнанието ми е показателно, че мястото ми е в България $

**=

Само внимавай, Коста , да не вдигнеш килограмите с хамерисанския апетит(


което не е вкусно се изхвърля и се поръчва ново. Мисля си, Делян Пеевски да се появи тук на състезание по ядене, ще го скъсат още на първия тур.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: planinitenabulgaria
Категория: Туризъм
Прочетен: 5211149
Постинги: 2411
Коментари: 5510
Гласове: 12839
Календар
«  Декември, 2017  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031